Over mij

In deze blog schrijf ik voornamelijk over mijn wandelingen in de natuur en deel ik wat foto's met jullie. Liefde voor de natuur en fotografie is me met de paplepel ingegoten, als kind al struinde ik graag rond tussen bloemetjes en vlindertjes. Daarbij ben ik gek op bergachtige en ruige landschappen. Mijn ouders filmden en fotografeerden ook, en ik had dan ook al jong een eigen camera'tje. Af en toe plaats ik wat foto's van momentjes buiten de natuur, maar waarvan ik denk dat ze leuk/mooi zijn om met jullie te delen. Mijn foto's maak ik met een SonyA7III en diverse lenzen van Sony. Macrofotografie en landschapsfotografie zijn mijn grote uitdagingen. Sinds maart 2023 heb ik ook nog een zgn. bridge-camera, de Sony RX10 mark 4.

20-11-2022

Herfstfotografie Zwitserland - deel 2

Op maandagochtend gaat de masterclass landschapsfotografie dan echt van start. De komende dagen zullen we diverse lokaties in het oostelijk deel van Zwitserland, Graubünden, bezoeken. Op verzoek noem ik geen lokaties bij de foto's, geniet maar gewoon van de mooie plaatjes.

Dag 1 - terug naar het bruggetje van twee dagen geleden.

Tijdens de masterclass wordt veel aandacht besteed aan compositie en gebruik van filters. Dus het kan best zijn dat je lang op eenzelfde plek staat om je foto te perfectioneren. Bij bovenstaande foto pakte dat heel goed uit wat betreft de achtergrond omdat die eerst saai lichtgrijs was, en toen ik eindelijk tevreden was over de compositie en sluitertijd, deed de lucht in de achtergrond opeens ook heel goed mee.


Dag 2 - nog maar net onderweg naar de eerste lokatie, maar het uitzicht is zo mooi dat we even een extra stop maken.



Dag 2 - de eerste echte fotolokatie, een mooi spiegelmeer.

Bij dit spiegelmeer zijn we een hele tijd gebleven. De lariksen beginnen mooi te verkleuren en het water is in eerste instantie rimpelloos. Helaas voor ons hebben de Zwitsers herfstvakantie en is dit meertje een populaire plek voor een familiewandeling inclusief barbeque. Foto's maken zonder mensen er op, of blauwe rook van de diverse houtvuurtjes, is hier nog wel een uitdaging.

Als we alweer op de terugweg zijn maken we nog een stop bij deze waterval.

En hier vond ik de boompjes in de achtergrond mooi kleuren bij het mos op de stenen.

Het oranjekleurige mos ontstaat overigens omdat hier veel vogels zijn en op de stenen poepen. Als je zo'n stukje steen mee neemt en er wordt niet meer overheen gepoept, verdwijnt het mos.

Moedergems met jong

De "kers op de taart" is nog wel een grote groep Gemzen, gewoon langs de weg in een weiland. Ze zijn gewend aan auto's en ook aan auto's die even stoppen voor een foto. Zelf vind ik het geen hele spannende foto, maar een mooi moment was het wel.

Dag 3 - mannetje Kruisbek zit prachtig te poseren.

Ofschoon de nadruk bij deze masterclass niet ligt op wildlife-fotografie, is er wel van alles op dat gebied te zien. We stoppen bij een lokatie die bekend is om een aantal vogelsoorten, waaronder de Kruisbek. En we hebben geluk, er blijft er eentje wel 5 minuten prachtig zitten poseren.



Op dag 3 rijden we een behoorlijk aantal kilometers over prachtige paswegen. Het levert diverse fraaie uitzichten op.

** Wordt vervolgd **

2 opmerkingen:

  1. Stuk voor stuk prachtige beelden, Annemarie.
    En wat leuk dat jullie daar een masterclass konden volgen. Was dat van een organisatie daar? In ieder geval brachten ze jullie naar prachtige fotoplekken, die je heel goed benut hebt.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke serie, zo mooi die landschappen met de herfstkleuren. De gems met jong is toch een heel leuke ontmoeting.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog hebt gelezen. Laat gerust een reactie achter (verschijnt na goedkeuring).